Nasa SpaceX: Crew Dragon Nedir?

Nasa SpaceX: Crew Dragon Nedir?

Crew Dragon Türkçe manasıyla “Mürettebat Ejderhası”, 2011’deki son Shuttle uçuşundan bu yana ilk kez ABD topraklarından astronotlar fırlattı. Ancak Nasa’nın emekli uzay gemisine göre çok farklı bir araç. Elon Musk, insan uzay uçuşunun öncü şirketi SpaceX için her zaman temel hedef olduğunu söyledi. Girişimci, bu tutkuyu Crew Dragon uzay aracının Nasa astronotları Doug Hurley ve Bob Behnken’i Uluslararası Uzay İstasyonu (ISS) ile buluşma yörüngesine götürdüğü 30 Mayıs 2020 Cumartesi günü başardı. Ama şirket koşmadan önce yürümek zorunda kaldı. Crew Dragon, Mayıs 2012 ve Mart 2020 arasında ISS’ye kargo teslim etmek için 20 kez görev başlatan Dragon 1 adlı önceki bir tasarımdan evrildi.

Mayıs 2014’te Musk, SpaceX’in Hawthorne, California’daki merkezinde düzenlenen bir etkinlik sırasında yedi kişilik Crew Dragon konseptini tanıttı. Ejderha 1 gibi, mürettebat versiyonu bir kapsül tasarımıdır ve Astronotları Ay’a taşıyan Apollo komut modüllerine, hem mürettebatı hem de büyük bir yükü taşımak için tasarlanan kanatlı uzay mekiği konseptinden daha benzer hale getirir.

Lansmandan yeniden girişten kısa bir süre önce kapsül, acil durdurma sırasında stabilite sağlamak için güneş panelleri, ısı giderici radyatörler ve kanatçıklara sahip gövde adı verilen bir bölüme bağlanır. Birlikte, kapsül ve gövde, 4m çapında, 8.1m  uzunluğundadır.

Crew Dragon Kapsulu
Crew Dragon Kapsulu

Crew Dragon, aracı yörüngede manevra yapmak için kullanılan 16 Draco itici ile donatılmıştır. Her Draco, boşluk boşluğunda 90 kilo kuvvet üretebilir. SpaceX mühendisi John Federspiel şöyle açıklıyor: Dragon’u alıp insani derecelendirmek istediğimizde, sanırım uzay tasarımına daha önce hiç olmadığı kadar farklı bir yaklaşım aldık, çünkü bunun bir 21. Yüzyıl uzay gemisi gibi hissetmesini istedik.

Crew Dragon’un en büyük özelliklerinden biri içerideki dokunmatik ekranlardır. Bunları sadece çok işlevsel değil, kullanıcı deneyimi göz önünde bulundurularak tasarladık. Hurley ve Behnken’in sistemleri izlemesine ve uzay aracını kontrol etmesine izin veren üç büyük ekran, 1981’den 2011’e kadar giden mekik kokpitinde yer alan analog düğmeler, kadranlar ve kontrol çubuğundan uzakta bir dünya. İki Nasa astronotu, aracı ilk mürettebat uçuşuna hazır hale getirmek için SpaceX ile birlikte çalışıyor. Hurley, cam kokpit in biraz alıştığını kabul ediyor. Gerçek fiziksel geri bildirime göre, bunu kesinlikle dokunmatik ekrandan almıyorsunuz diyor.

Ama elde ettiğiniz şey, dokunduğunuz yerin bir göstergesi ve bu da aracı manuel olarak uçurma sürecinin bir parçası … O düğmeye dokundum ve bu aracı yukarı kaldırdı ve dönüş flaşını aldım, aracın ne olduğunu benim girişim olarak tanındı. Hurley, astronotların uzay istasyonuyla bir yerleştirme sırasını bitirmek gibi normal otonom araçların manuel kontrolünü alması gerekebilecek senaryo türleri için, dokunmatik ekran kontrollerinin “fazlasıyla yeterli” olduğunu söylüyor.

Behnken, Örneğin, uygun bir giriş ya da iniş yapmaya uygun olsaydınız, örneğin uzay mekiği ile yapabileceğimiz gibi kullanmak istediğiniz şey olmayabilir. Diyor. Ancak uzay aracını kullanıcı deneyimine uyarlamak, kontrollerin tasarımından daha fazlasını içeriyordu. John Federspiel, Astronotlar için rahatlığı düşündüğümde, akla gelen uzay gemisiyle nasıl etkileşim kurabileceğinizin gerçekten her yönü, diyor. Üç farklı koltuk boyutumuz var, hatta astronotun gövdesinin etrafındaki köpüğü kalıplamak kadar ileri gidiyoruz, bu yüzden herhangi bir baskı noktası yok ve bu sadece uzaya keyifli bir yolculuk. Ancak pedde veya yörüngeye tırmanırken bir şeyler ters giderse, SpaceX kapsül için yenilikçi bir durdurma sistemi tasarladı. Fırlatma kaçış sistemi (LES), bir acil durumda kapsülü ve mürettebatını roketten güvenli bir şekilde uzaklaştırmak için ateş eden bir dizi SpaceX tasarımlı SuperDraco motorundan oluşur.

Crew Dragon Calisma Mantigi
Crew Dragon Calisma Mantigi

LES hakkında yorum yapan Doug Hurley, Benim için bu perspektif, ‘kara bölgeler’ dediğimiz şeyin olduğu mekik ile karşılaştırıldığında çok büyük … doğru başarısızlık kombinasyonuna sahip olmanızın gerçekten önemli olmadığı senaryolar, muhtemelen hayatta kalamayacaksın. Hurley ayrıca şunları söylüyor: Kapsül tasarımı çoğu durumda kanatlı bir araçtan daha güvenli bir tasarım. Behnken ekliyor: Uzay mekiği, düşük Dünya yörüngesine girmek için ihtiyaç duyduğunuzdan kütle açısından 10 kat daha büyüktü … daha küçük bir rokette uçmak, gerçekten mürettebat misyonuna odaklanmış … başka bir güvenlik seviyesi sağlıyor.

John Federspiel şöyle açıklıyor: Dragon tamamen güvenlik ve güvenilirlikle ilgili bir uzay gemisi. İki hataya dayanıklı olacak şekilde tasarladık, bu da herhangi iki şeyin başarısız olabileceği anlamına geliyor, bu yüzden bir uçuş bilgisayarını ve bir iticiyi kaybedebilirim ve hala mürettebatı güvenli bir şekilde eve getirebilirim.

Dünya’ya döndüğünde, Crew Dragon uzay mekiği gibi bir piste inemez. Elon Musk, Bence geri dönüşün yükselişten bazı açılardan daha tehlikeli olduğu iddiası var diyor. Yeniden giriş sırasında, Ekip Crew Dragonun atmosferden ses hızının 25 katına kadar çığlık attığından, ısı kalkanı Güneş’in yüzeyinden daha sıcak sıcaklıklarda hayatta kalmalıdır. Uzay aracının asimetrik tasarımının – acil kaçış sisteminin yerleştirilmesiyle yönlendirilen – çok fazla yuvarlanmasına neden olma ihtimali küçüktür. Musk geçmişte, rulo kararsızlığı olarak bilinen sorunun kapsamlı bir şekilde çalışıldığını, ancak hala onu endişelendirdiğini söyledi. Ardından, ateşli yeniden giriş aşamasından sonra, uzay aracının inişini yavaşlatmak için dört paraşüt kullanması gerekiyor.

Son olarak, Crew Dragon, kurtarma gemilerinin astronotları güvenliğe götüreceği ve kapsülü alacağı Florida kıyılarına 450 km uzaklıktaki Atlantik Okyanusu’na sıçradı. Hurley, kendisi ve Behnken – Nasa’daki diğerleriyle birlikte – Bu uzay aracının – Crew Dragon – başından sonuna kadar SpaceX’in tasarımı olduğunu söylüyor. Bu konuda hata yapmayın diyor.Sadece aracın çok fazla gelmediğini görmek için bir ön tasarım, bugün bulunduğu yere, aracın çalışabilirliğine, temiz hatlara, aracın içinde nasıl olduğuna, bir mürettebatın nasıl olduğuna sadece hızını arttırmaktan heyecan duyuyoruz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir